Schrijf je in op onze geSTOORDE nieuwsbrief!

Zoek je iets?

parallax
parallax

STOORBLOG

Kholat: geen jumpscares, toch horror

Je bent alleen in een verlaten dorpje in Siberië. Een paar jaar geleden verdwenen negen Russische studenten in dit sneeuwlandschap. Reddingswerkers vonden de studenten één voor één dood terug. Interne bloedingen, gebroken beenderen, het leek alsof iets of iemand met hun lichamen had gespeeld. Gewapend met een kompas en een kaart ga jij op zoek naar de waarheid achter dit waargebeurd verhaal.

Niets maakt mensen meer bang dan een mysterieuze onopgeloste moordpartij. Daarmee is de toon voor het nieuwe horrorspel Kholat meteen gezet. Game developer IMGN.PRO gaf zijn eigen twist aan het ongeluk in de Djatlovpas. In 1959 werden negen Russische studenten dood teruggevonden op de berg Kholat Syakhl in Siberië. Wat hun dood veroorzaakte, werd nooit achterhaald. Jij wordt in het spel een paar jaar later in dezelfde omgeving gedropt om het mysterie te herbeleven.

Kholat is een single-player horror game waarin je ’s nachts ronddwaalt doorheen een verlaten sneeuwlandschap. Het spel geeft je een map, een kompas en een paar coördinaten. Hoe je aan die coördinaten geraakt, moet je zelf maar uitzoeken. Kholat laat je los in een open wereld waarin je via dagboekfragmenten zelf de waarheid moet ontdekken. 

 

 

Kholat is niet een doorsnee horrorspel. Geen afgerukte ledematen, jumpscares of andere gruwelijke taferelen die we bijvoorbeeld in Outlast terugvinden. Er is enkel een ijzersterke horrorsfeer. De omgeving, de muziek, het verhaal, ze geven je allemaal kippenvel. Wie is nu niet bang tijdens een nachtelijke wandeling doorheen een verlaten landschap? Alsof dat nog niet beangstigend genoeg is, creëert Kholat extra spanning door met geweld te dreigen. Plotse voetstappen die naar je toe komen, een geluid in de verte, ze geven je het gevoel dat iets of iemand je bespiedt. Voeg daaraan angstaanjagende muziek en een voorkennis van het ongeluk toe en je hebt de ideale combinatie voor een horrorspel. Kholat brengt je een nieuw soort horror dat volledig steunt op sfeerschepping.

IMGN.PRO creëert in Kholat een ideale horrorsetting die je de stuipen op het lijf jaagt. Helaas kan je dat niet over de storytelling zeggen. Je ontdekt doorheen het spel via dagboekfragmenten wat er met de studenten gebeurde. Toch zorgen deze fragmenten voor meer vraagtekens dan antwoorden. Je ontdekt ze namelijk in een willekeurige volgorde. Het is een van de problemen van Kholats trek-je-planconcept. Soms zie je daardoor dagboekfragmenten over het hoofd. In het slechtste geval zie je het dagboek wel liggen maar heb je geen idee hoe je er terechtkomt en geef je het maar op. Die problemen zorgen voor gaten in de storytelling waardoor je het verhaal niet kan volgen.

Het concept bemoeilijkt niet alleen de storytelling maar ook de gameplay. Je hebt geen idee waarom je iets doet of waarom je ergens naar toe gaat. Aan de ene kant creëert dat spanning. Je weet nooit welke situatie je te wachten staat. Aan de andere kant dool je gewoon maar wat rond. Het maakt van Kholat soms niets meer dan een wandelsimulator. Alsof dat nog niet vervelend genoeg is, loop je ook vaak verloren. Soms zit je aan de verkeerde kant van de kaart waardoor je een kwartier moet terugwandelen om toch op de juiste bestemming te raken.

Kholat is een van de betere horrorspellen van dit jaar. Het is een unieke herbeleving van een waargebeurd verhaal. De ijzersterke horrorsfeer maakt alle minpunten van de game helemaal goed. Kholats trek-je-planconcept zorgt voor een horrorspel waarin niet jumpscares maar sfeerschepping centraal staat. Het resultaat is een horror game die anders aanvoelt. Al moet je de bijhorende frustraties er wel bij nemen. Ontwikkelaar IMGN.PRO levert met Kholat een visueel prachtige game af die je de stuipen op het lijf jaagt.

Tekst: Matthias Vanherle
Eindredactie: Ben Billen

geschreven door Stoorzender | 2 jaren geleden | #Game

VERGELIJKBARE STOORPOSTS