Blood Red Shoes op Rock Herk: Review

Even terug in de tijd naar zaterdag 16 juli 2011. Het regent pijpenstelen, ook in Herk-de-Stad waar Rock Herk aan zijn tweede dag bezig is. Blood Red Shoes beklimt het podium van de ondergelopen tent waar iedereen met de voetjes in de modder staat. Ze hebben nog maar twee langspelers op hun palmares staan maar kunnen het publiek toch overtuigen met een knallende show.

Terug naar vandaag, vrijdag 17 juli 2015. De kleurrijke tenten van Rock Herk tekenen goed af tegen de stilletjes ondergaande zon en ook Blood Red Shoes is er vier jaar na hun eerste keer Rock Herk weer bij. Voor de vijftiende keer staan ze op een Belgische podium. Iets wat normaal gevierd zou moeten worden met veel toeters en bellen blijkt uiteindelijk maar een korte set van vijftig minuten te worden.

De verveelde signature look van Laura-Mary Carter en het aanstekelijke enthousiasme van Steven Ansell staan al bijna elf jaar garant voor een geslaagde rockshow. Opener Welcome Home zit er meteen boenk op en het publiek gaat uit zijn dak. Nog steeds geen al te grote opkomst voor een band van zulk kaliber maar dat zorgt ervoor dat er meer plaats is om te moshen.

Ook ouder werk zoals I Wish I Was Someone Better van hun eerste plaat en Don’t Ask van plaat nummer twee zorgen ervoor dat het moeilijk is om te blijven stilstaan. Kleppers van hun laatste, zelfgetitelde verwezenlijking als An Animal en The Perfect Mess, blijven op hetzelfde niveau als de al langer gekende songs. Als Laura-Mary op het einde van Speech Coma haar keel openzet is het schrikken van het geluid wat eruit komt.

Na vijftien optredens in België blijft het nog steeds bij een bescheiden "dank u, merci en santé, proost" van de drummer voordat ze aan het laatste twee songs beginnen. Opperhit Light It Up wordt meegeschreeuwd door zowat iedereen in de tent en met Je Me Perds krijgen de mensen in de mosh nog net geen twee minuten om zich voor een allerlaatste keer helemaal te geven. Na een matig goede set van vijftig minuten zit het er alweer op voor Blood Red Shoes.

Tekst & foto: Sandy Demandt

geschreven door Sandy | 2 jaren geleden | #Festival