Schrijf je in op onze geSTOORDE nieuwsbrief!

Zoek je iets?

parallax
parallax

STOORBLOG

Years & Years in Ancienne Belgique: Review

And oh, oh, oh, I was a king under your control”, het is een stukje lyrics waaraan dezer dagen amper te ontsnappen valt, want sinds Years & Years uitgeroepen werd tot de BBC Sound of 2015 domineren ze met de single King al weken de hitlijsten en radio-playlists. Op dinsdag 21 april 2015 mocht het trio in een uitverkochte AB Box komen tonen of ze die prestigieuze titel ook echt wel waard zijn. Zelf geen ticket kunnen bemachtigen? Niet getreurd dan, want Stoorzender trok voor jou naar hartje Brussel!   

Nu, voor zij die de afgelopen maanden onder een dikke steen geleefd hebben, geven we graag eerst even wat tekst en uitleg. Met de Sound Of-list wil de Britse BBC rijzende, muzikale sterren in de spotlights zetten. Sinds 2003 selecteert een panel van muziekindustrie-experten elk jaar opnieuw een resem aan bands en artiesten die het grote publiek volgens hen gewoonweg beluisterd moet hebben en schijnen ze met succesvolle voorgangers zoals onder andere Adele, Sam Smith en Ellie Goulding toch wel een heuse neus voor talent te hebben. In januari ging het uit Londen afkomstige Years & Years met deze gigantische eer lopen en zijn ze intussen zeer goed op weg om dé hitsensatie van 2015 te worden.

Dat ook België aan hun voeten ligt, bewijst meteen de lange rij ongeduldige toeschouwers, die zich in de vroege voormiddag reeds voor de ingang van de Ancienne Belgique gevormd had en hoewel het optreden in een mum van tijd genadeloos uitverkocht was, zagen we toch nog enkele fans op de Anspachlaan een poging wagen om een overgebleven ticket bij de voorbij wandelende concertgangers te ontfutselen. Jammer genoeg leken ze snel van een koude kermis thuis te komen. De grote interesse voor de Britten is natuurlijk ook niet verwonderlijk, want de muziek van Years & Years is op z’n minst überhip en excessief catchy te noemen. Bovendien heeft de band met frontman Olly Alexander, ook bekend als acteur in de tv-serie Skins, het perfecte uithangbord in huis.  

Maar genoeg informatief gebrabbel, laten we vlug overschakelen naar de muziek: starten doet het trio, dat zich live trouwens laat vergezellen van een energieke drummer, met een ietwat stuntelige intro, die gelukkig snel vergeten wordt door het legendarische, van opzwepende beats voorziene Take Shelter. Naar onze mening een tikkeltje te vroeg op de set, maar tegelijkertijd was het wel een duidelijk statement. Brussel mocht zich aan een stevig feestje verwachten en stilstaan was vanavond absoluut geen optie. Enkele nummers later nestelt Alexander zich voor de eerste keer achter zijn piano voor Memo. “During the next song you can touch each other”, aldus de door het enthousiasme van de menigte overweldigde zanger. Er werd wat gegniffeld bij deze dubbelzinnige uitspraak, maar hij bedoelde waarschijnlijk dat deze prachtige ballad eerder schreeuwde om een slowke dan om een hyperactief springfestijn. Aangezien het debuutalbum Communion pas in juni in de winkelrekken en op iTunes belandt, passeerden er vanzelfsprekend ook vele, voor ons nog totaal onbekende deuntjes de revue. Nummers als Worship, Border, Ties, Without en Shine ontaarden samen alvast in een uiterst interessante teaser, die ondergetekende doet overwegen om de avond voor de release haar Quechua-tent voor de deur van de betere platenboer op te slaan, kwestie van als eerste die cd in handen te hebben. Maar dat is er misschien een beetje over? 

Years & Years beschikt in ieder geval over vier geweldige troeven. Ten eerste is er het unieke en soulvolle stemgeluid van Olly Alexander. Bij momenten is ie nog wel een vocaal lichtgewicht, vooral in de hogere regionen mist hij wat power, maar dat compenseert hij dan weer met zijn onweerstaanbare moves, waarmee hij bovendien de oplossing is voor de ietwat statische houding van bassist Mikey Goldsworthy en keyboardspeler Emre Turkmen. Verder weet Alexander met zijn eindeloze charme het leger aan krijsende tienermeisjes met gemak te bespelen. Tot slot is er nog die mengelmoes van R&B, pop en nineties house die zo verschrikkelijk aanstekelijk is. Een goed voorbeeld daarvan is Desire, een klassieker in wording trouwens, die gewoonweg gecomponeerd werd om schaamteloos, zonder enige toonvastheid meegekweeld te worden. Het verbaasde ons dan ook enorm dat de vele, jeugdige omstanders liever hun Facebook-status, Instagram-profiel of Snapchat-verhaal van een update voorzagen in plaats van volledig los te gaan. Geniet in godsnaam toch van het concert en verpest alsjeblieft mijn zicht niet met je smartphone-scherm!

In de bisronde gingen met King uiteindelijk wel alle handjes de lucht in en werd voor de allerlaatste maal ons allerbeste dansend beentje voorgezet. Na vijftig minuten lieten ze ons echter wel enigszins verweesd achter, want waar was Breathe gebleven? Die geniale cover van dat nummer van Sean Paul en Blu Cantrell? Het zou dit korte concert alleszins net ietsje memorabeler gemaakt hebben. Maar plan de herkansing al maar in voor het najaar, want het zijn misschien nog geen koningen, maar volgens ons zal dit geen jaren meer duren.     

Op donderdag 25 juni 2015 speelt Years & Years op Rock Werchter. Alvast wat gouden raad voor Herman Schueremans en co: Bezint eer ge aan uw podiumprogrammatie begint! Want iets zegt ons dat de Marquee of The Barn te klein zullen zijn.

Tekst: Jessie Cloostermans
Eindredactie: Ben Billen

 

 

 

geschreven door Jessie | 2 jaren geleden | #Concert

VERGELIJKBARE STOORPOSTS