Schrijf je in op onze geSTOORDE nieuwsbrief!

Zoek je iets?

parallax
parallax

STOORBLOG

Mister Critical domineert het Hasseltse nachtleven

Vrijdag 17 april komt Mister Critical  Muziekodroom in Hasselt nog eens platspelen met zijn vrienden. Dit doet hij op regelmatige basis binnen het concept CRITICAL. De man achter de draaitafels is de 33-jarige Benny Janssens. Al jaren is hij één van de voortrekkers in het Hasseltse nachtleven. Het leek ons dan ook dringend tijd voor een diepgaand interview.

 

’s Nachts ben je Mister Critical, maar wat kun je mij vertellen over de persoon achter de draaitafels?
Mister Critical: “Ik ben Benny Janssens aka Mister Critical, 33 jaar en afkomstig uit Neerpelt maar ik woon nu al een aantal jaren in Hechtel. Ik ben nu ongeveer twaalf jaar actief als dj en door de jaren heen heb ik op zeer uiteenlopende locaties kunnen spelen. De meeste dj-sets doe ik in Vlaanderen. Ik heb af en toe ook wat verder van de deur kunnen spelen: Amsterdam, Dublin, Londen, Barcelona, Luxemburg, New York, Zurich, … de lijst is lang. Dat mag van mij gerust nog wat vaker gebeuren.
Mijn eerste draaitafel heb ik kunnen kopen nadat ik een schoolreis moest missen door ziekte. Via zo'n spaarplan op school zamelde ik geld in voor die reis, dus het geld was beschikbaar. Een tijdje daarvoor had ik bij vrienden voor de eerste keer achter de draaitafels gestaan en ik wist het toen al zeker: Dit is echt iets voor mij. Dankzij m'n ouders heb ik dat geld voor die schoolreis mogen gebruiken om m'n eerste Technics Sl 1200 te kopen. Zo ging de bal aan het rollen.
Mijn dj-naam heb ik van vrienden gekregen, dus niet zelf gekozen. Maar het klopt wel en is volledig van toepassing op mezelf. Toen ik pas begon nam ik vaak nieuwe beats mee om te laten horen. Maar nog voor er op play werd gedrukt, was ik al commentaar aan het geven. Dat is eigenlijk nog steeds het geval.”

Wat is je leukste herinnering als DJ?
Mister Critical: “Vaak geven de kleinste feestjes nog het meeste voldoening. Hoe dichter je bij het publiek kan staan, hoe leuker. Langs de andere kant geeft het ook wel een kick om voor een heel groot publiek te spelen, zoals ik vorig jaar op Dour Festival heb mogen ervaren. Zeker als ze helemaal mee gaan in wat je doet achter de draaitafels. Dat is een geweldige ervaring. Het was de openingsavond van het festival en iedereen had er super veel zin in.
Elke avond is weer anders en er zijn zo veel hoogtepunten geweest door de jaren heen dat het moeilijk is om er één moment uit te kiezen. Ik ben steeds opnieuw blij dat ik mijn ding mag doen, waar dan ook. Of er nu honderd man of een paar duizend staan, ik geef me altijd volledig en probeer elke keer om een zeer gevarieerde en energieke set neer te zetten.”

Het is wellicht niet mogelijk om uw muziek in een bepaald hokje te plaatsen. Gezien de hoeveelheid aan muzikale invloeden en genres. Hoe zou u echter zelf uw muziek omschrijven?
Mister Critical: “Muziek bekijk ik inderdaad niet in hokjes. Alles wat ik goed vind en past in mijn dj set, speel ik. Eender welk genre. Daarbij kijk ik niet naar hypes. Ik zoek naar tijdloze muziek van over heel de wereld. Er is zoveel geweldige muziek te ontdekken in alle genres en uit vrijwel alle landen: Poolse jazz, Italiaanse soundtracks, Turkse psychedelische funk, Afrikaanse afrobeat met fuzz gitaren en rock-invloeden. De lijst is oneindig.”

Je hebt sinds kort een eigen concept, CRITICAL genaamd. Wat kun je ons hierover vertellen? Waaruit is het idee voor een eigen dj-concept ontstaan?
Mister Critical: “De CRITICAL-avonden in Muziekodroom in Hasselt zijn eigenlijk het vervolg op de MODKLUB-avonden die ik daarvoor organiseerde. Na tien succesvolle MODKLUB-edities onder de vlag ‘Mister Critical Invites’ kwam Muziekodroom met het voorstel om een stapje verder te gaan en vanaf nu mijn naam te plakken op de feesten. De MODKLUB-feesten blijven nu in de bekwame handen van The Modest Men.
We bekijken nog hoe CRITICAL zal evolueren. De eerste edities waren in ieder geval heel leuk en goed gevuld.
De editie van vrijdag 17 april is een mooie mix geworden van live acts en dj-sets. De afterparty neem ikzelf voor mijn rekening. Muzikaal gezien gaat het in mijn dj-sets altijd alle kanten op: funk, soul, jazz, samba, rock-‘n-roll, hiphop, disco, house, reggae, latin, ... Alles kan. Van obscure parels tot alom gekende classics. Als het maar muziek met een ziel is, die werkt op de dansvloer.”

Wat mogen we van je in de nabije toekomst allemaal verwachten?
Mister Critical: “Ik heb hier nog vrij veel muziek liggen waar ik iets mee wil doen. Of dat voor de nabije toekomst gaat zijn weet ik niet, maar er wordt zeker aan gewerkt. Langs de ene kant denk ik vaak dat er te veel online wordt gesmeten, waardoor ik het gewoon voor mezelf hou. Langs de andere kant zou het ook zonde zijn om er helemaal niets mee te doen.
Ik werk gewoon verder en zie wel wat het gaat worden. Misschien nog eens een limited vinyl release in eigen beheer. Verder ben ik weer bezig aan een aantal nieuwe mixtapes. Iets wat ik heel graag doe. Er zitten ook weer een aantal leuke samenwerkingen bij. Op mijn Mixcloud kan je bijna alle mixtapes terugvinden. 
Ook ben ik met enige regelmaat terug aan het tekenen en schilderen. Daar zou ik graag weer eens een expo mee doen op termijn. Dat gebeurde vroeger wel vaker maar op een gegeven moment heb ik beslist om de focus iets meer op het dj’en te leggen, waardoor er minder tijd overbleef om te tekenen en schilderen.”

Als afsluiter: welk nummer is ingesteld als beltoon en waarom?
Mister Critical: “Op dit moment een standaardmuziekje van mijn gsm! Ik haat dat echt enorm. Mijn eerste beltoon was California Soul van Marlena Shaw, als ik het mij goed herinner. Ik ben sowieso niet echt mee met dat soort dingen. Ik heb bijvoorbeeld ook geen smartphone, zelfs geen abonnement. Maar zo meteen ga ik toch maar eens kijken of ik die shitty beltoon niet kan veranderen!”

Tekst: Wout Donckers
Eindredactie: Ben Billen

geschreven door Stoorzender | 3 jaren geleden | #Muziek

VERGELIJKBARE STOORPOSTS