Grote Mond in Café Café: Review

Op dinsdag 3 maart 2015 werd Café Café in Hasselt opnieuw ingepalmd door Grote Mond, oftewel de studenten Muziekmanagement van PXL-Music. Met dit project krijgen deze muziekmanagers in spe een plek om hun op school vergaarde skills in de praktijk om te zetten en mogen ze bovendien ook de programmatie zelf in handen nemen. Jong talent on en off stage, dat wilde Stoorzender wel eens gadeslaan!

Als remedie tegen de maartse buien koos Grote Mond voor YAWNS. Met hun psychedelische dream pop kaapten deze jonge Kempenaren in 2014 finaleplaatsen weg in zowel Humo’s Rock Rally als De Nieuwe Lichting. Elk oplettend oor zal trouwens hun single I Want To Go Where Nobody Knows My Name ongetwijfeld al eens opgevangen hebben via Studio Brussel. Geen headliner zonder support act(s) uiteraard, dus lanceerde de organisatie een oproep via het muziekplatform Vi.be wat leidde tot een overweldigend aantal van 180 inschrijvingen. Wooly Mammoths en Lohaus kwamen uiteindelijk als de gelukkigen uit de bus.

Een avond op gang trappen is altijd een moeilijke opdracht. Het publiek stroomt meestal maar met mondjesmaat binnen en klampt zich gewoonlijk vast aan de toog achteraan in de zaal voor een pintje of een praatje. Helaas was dit ook het geval tijdens het optreden van Wooly Mammoths, die nochtans een interessante mengelmoes van indie, psych, pop en rock in hun gitaarkoffers hadden gepropt. Al is deze De Nieuwe Lichting 2014-laureaat duidelijk nog op zoek naar een identiteit. Gedurende drie kwartier horen we echo’s van The Cure en tal van Britpop-bands, maar die botsen met de ideale schoonzonen-vibe dat het Brussels vijftal uitstraalt. Twee dingen die we onthouden: een regelmatig gebrek aan toonvastheid als minpunt, maar een catchy Pulling Under als absoluut pluspunt!

Omstreeks kwart na tien wikkelt het clubpodium zich in een deken van duisternis waardoor de met blauwe TL-lampen uitgedoste synthesizers meteen de aandacht trekken. Ook ondergetekende kan een zekere nieuwsgierigheid niet onderdrukken en zet een stapje naar voren. Wat volgt is een muzikale kruising tussen het huidige Oscar And The Wolf en het Britse, ietwat excentrieke alt-J, weliswaar gebracht door een trio uit Geel dat de naam Lohaus draagt. Zwoele beats verkoeld door het ijzige stemgeluid van frontman Thomas Lauwers deden vervolgens de intussen volgelopen club in een gelukzalige roes heen en weer wiegen. Het plaatje klopte alleszins volledig: hipster truien, moustaches en ook een cover van Nacht Und Nebel’s Beats Of Love. Eventjes waande ondergetekende zich op Pukkelpop en dat is altijd een goed teken!

Grote Mond slaagde in haar opzet: een avontuurlijke programmatie creëren in een intieme sfeer. Volgens onze voorspellingen zal Café Café de komende maanden nog vaak het trefpunt zijn voor opkomend talent en de fijngevoelige muziekfanaat. Gouden tip van de dag: stip die dinsdagen alvast maar aan in je agenda!

Tekst: Jessie Cloostermans

geschreven door Jessie | 3 jaren geleden | #Muziek