Portrait [B] ep release: Review

In een diep verborgen gehucht genaamd Proosterbos presenteerde Portrait [B] op zaterdag 7 februari 2015 in het bijzijn van een kleine 150 fans zijn nieuwe ep Point Of No Return, die bewijst dat de Maasmechelse band nooit meer zal terugkeren naar zijn rijkelijke new wave-verleden, maar met een frisse en energieke sound op de toekomst en gelijktijdig ook op het bredere publiek mikt. Stoorzender legde voor jou haar oor te luisteren!

Je valt bijna van je stoel wanneer je het palmares van Portrait [B] bekijkt. In de voorbije jaren slaagde het kwintet erin om geselecteerd te worden voor de prestigieuze Humo’s Rock Rally en maar liefst drie Exposure Music Awards in de wacht te slepen, meer bepaald voor Best Rock, Best Song en Best International. Verder betraden ze ook reeds het podium van tal van Londense clubs, toch wel het muzikale Walhalla van Groot-Brittannië, en tekenden ze bij het Britse label Raven Black Music. Uiterst indrukwekkend voor een band die zijn start kende in de schaduw van de Maasmechelse mijnschachten, al laat de grote, nationale doorbraak helaas op zich wachten. "Te oud", "te Placebo-achtig", menig label werd al geplakt, maar bij zulke uitspraken verliest men echter wel de vijf, zich uit de naad werkende muzikanten uit het oog en dat is ronduit betreurenswaardig te noemen. Met deze releaseshow gaf Portrait [B] namelijk opnieuw een blijk van het feit dat ze niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken en organiseerden ze simpelweg zelf een evenement ter ere van de geboorte van hun nieuwste, muzikale kind, Point Of No Return. DIY, een attitude die enkel te bewonderen valt!

Met Loxley Lane en EX-RZ (het vervolg op het ter zielen gegane Red Zebra, bekend van de culthit I Can’t Live In A Living Room) als support acts geeft Portrait [B] twee bevriende bands de kans om respectievelijk het publiek in de juiste stemming te brengen en het muzikale feest op gepaste wijze af te sluiten. Omstreeks 22 uur hult de parochiezaal zich in duisternis en sluipt een donkere nevel over het podium. Een vleugje mystiek mocht duidelijk niet ontbreken en de spits wordt vervolgens afgebeten met Exit Only, een van de vijf nummers die deel uitmaakt van de verse lading muziek die Portrait [B] in 2015 officieel op de wereld loslaat. Terwijl de vorige ep Misery Boy nog overliep van ietwat pompeuze synthpop, wordt Point Of No Return gekenmerkt door de hegemonie van de gitaar. Naast het krachtige Chasing Thunder en het van melancholie voorziene Stay Behind treffen we ook zeker wat ouder werk aan in de set zoals onder andere het van de lp A New Day afkomstige Genesis en het heerlijk dirty klinkende Harlot, dat mettertijd, aan de reactie van de menigte te merken, een echte publieksfavoriet geworden is. Dat de band deze avond niet compleet foutloos voor de dag komt, horen we wanneer zanger Yannick Camps de tekst van City Of Light vergeet en zich bijgevolg op mompelende wijze doorheen het nummer moet worstelen. Portrait [B]’s meest experimentele song kreeg plotseling een nog avant-gardistischer kantje!

Wat men kan concluderen is dat je nooit te oud bent voor rock-‘n-roll. Met zijn universele en tijdloze geluid kent Portrait [B]'s alternatieve rock trouwens geen houdbaarheidsdatum. Laten we dus maar snel ophouden met muggenziften over leeftijd en ons concentreren op de brok ervaring die deze vijf heren met zich meeslepen. Op deze zaterdagavond zagen wij een band met gebalde vuist de toekomst tegemoet gaan en zelfs meneer pastoor, die kwam inspecteren of zijn parochiezaal nog recht stond, overtuigen om een bezoek te brengen aan de tafel met merchandising!

Tekst: Jessie Cloostermans

geschreven door Jessie | 3 jaren geleden | #Concert