Birdman

Zo nu en dan komt er eens een film voorbij die een verwoede poging doet om het concept ‘film’ grondig te veranderen. Birdman is er zo eentje. De prent van regisseur Alejandro González Iñárritu is genomineerd voor negen Oscars, waaronder die van beste film. Dat valt niet meer dan terecht te noemen. Een dergelijke film komt namelijk maar eens om de zoveel jaar in de zalen.

De film vertelt het verhaal van een acteur die bekend werd via zijn rol als superheld ‘Birdman’. Een decennium later probeert hij zijn carrière een nieuwe wending te geven door een toneelstuk op te voeren op Broadway. Hunkerend naar de goedkeuring van het publiek en gehinderd door zijn eigen hersenspinsels en een stel geflipte mensen in zijn nabijheid,  doet hij desondanks zijn uiterste best om het stuk te laten uitgroeien tot een succes.

Birdman bouwt een brug tussen Hollywood en de alternatieve, arty-farty ‘hoogstaande’ cinema. Dit is door de jaren heen het handelsmerk geworden van Alejandro González Iñárritu. De Mexicaanse regisseur is goed op weg om dé cultregisseur van zijn generatie te worden. Hij heeft jarenlang getimmerd aan de weg en is ondertussen eindelijk in Hollywood beland. Nu heeft hij eindelijk het soort budget ter beschikking dat een regisseur met zijn talent verdient. Amores perros, 21 Grams, Babel, Biutiful … Het begint stilaan een indrukwekkende lijst te worden van films die zowel aanslaan bij het grote publiek als erkenning krijgen binnen het cultureel hoogstaande filmmilieu.

Het is een ondankbare taak om een recensie te schrijven over deze film. Het is geen kwestie van goed of slecht, je moet hem simpelweg accepteren. De kracht van Birdman zit in het feit dat er nog nooit een vergelijkbare film is gemaakt. Als kijker heb je geen referentiekader om een oordeel te vellen of hem in een bepaald vakje te plaatsen. Birdman is simpelweg Birdman.

Ter ondersteuning van zijn cinematografisch meesterwerk heeft Iñárritu een hele resem topacteurs laten aanrukken. De hoofdrol is, toch enigszins verrassend, weggelegd voor oudgediende Michael Keaton. Ik ga u het opzoekwerk besparen: Dat is inderdaad die gozer die ooit Batman speelde en sindsdien eigenlijk nog amper op het witte doek is verschenen. Keaton wordt geflankeerd door Edward Norton, Emma Stone, Zach Galifidinges en Naomi Watts. Vooral Edward Norton is het soort acteur dat een film kan verheffen tot Oscarwaardig. Ook Emma Stone bewijst met deze film definitief dat ze meer kan dan enkel de rol van that hot chick.

Vaak zijn Oscarnominees net iets te bevreemdend en cultureel voor de casual filmliefhebber, denk maar aan The Artist in 2011. Birdman valt echter niet binnen die categorie, of welke categorie dan ook. Het is simpelweg een meesterwerk en zou verplichte kost moeten zijn op middelbare scholen. Exit Les Miserables, Hugo Claus of Daens! Enter Birdman!

Birdman kan je op 21 maart zien bij Kunstencentrum België

Tekst: Wout Donckers

geschreven door Stoorzender | 3 jaren geleden | #Film